fredag, december 22, 2006

Doktor Wonkas chokladfabrik

Jag var grymt chokladsugen men mitt godislöfte höll mig borta från affärens godishylla. I stället kom jag på att jag skulle göra tryffel. Det absolut godaste som finns på denna jord. Chokladtryffel. Inte till mig själv, nej nej. Jag skulle göra tryfflar att ge bort! Och om det sen råkade komma choklad på mina händer så var det ju dumt att bara tvätta bort det…

Om man ska göra något är det lika bra att göra det ordentligt, tänkte jag. Korkade jag. Jättemycket tryffel blev det. Jag hatar tryffel nu! Inte att äta, men att göra. Att rulla 100 små kladdiga bollar… försöka få dem symmetriska, doppa dem i smält choklad utan att de tappade formen osv visade sig vara omöjligt uppdrag. Efter ett tag funderade jag allvarligt på att ge upp och sätta mig framför soffan och äta direkt ur skålen. Skedvis med tryffel. Sen kunde jag antingen springa 18 varv runt stan i morrn, eller ändra plan vad gäller nyårsblåsa. Nåväl, nu har jag både kylen och magen full av tryffel. En mjuk mage är väl bara sexigt?

Fan. Nu ska jag göra sit-ups.

Inga kommentarer: