fredag, december 29, 2006

(L)ungt på ytan

Jag har fallit offer för kvinnoförtrycket och de snedvrinda idealen. Antagligen hjärntvättad av veckotidningarnas retouchade omslag. Bländad av tonåringarnas babyrumpssläta ansiktshy. Årets dyraste julklapp, till mig själv givetvis, var en enhet botox runt varje öga. För 3 500 kr beställde jag förlamning av väl valda ansiktsmuskler för att dölja de fina linjerna som börjat formas mellan ögonbryn och i skrattveck.

Jag kan inte säga att det var värt vareda öre, men resultatet är gott. De trötta ögonbrynen åkte upp en aning, bekymmersrynkan försvann och skrattrynkorna halverades. Ingen vet att det hänt, knappt ens jag själv, och ingen har sett eller sagt något. Men jag ser, och det räcker. Min utslätade panna avslöjar inte längre mängden erfarenheter och grubblerier som finns därunder. Det är så jag vill ha det. Blankt och stilla på ytan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Otippat... tänker inte vara mamma här men jag kan inte låta bli att undra om du vet vad tox i botox står för? Inget illa, om du är njöd så är det värt det. Även om det är ett biologiskt stridsmedel du nu har i ansiktet... hmmm...

Men men, man ska aldrig säga aldrig. En dag kanske jag står där själv med gifter mellan ögonbrynen.

Så nu ska jag sluta vara nedlåtandet. Det var inte meningen! Sorry... men jag måste fråga vilken ålderskategori du tillhör. Ser dig som ganska ung och då känns botox ganska onödigt? Eller?

Got Nytt År och Kram!

doktor solo sa...

Jag vet, jag håller delvis med dig. Men jag kan lova att jag kollade upp allt innan jag bestämde mig. Jag vet hur botulinum toxin verkar på presynaptiska nervterminaler, att det blockerar exocytos av transmittorsubstansen acetylcholine, vad det leder till och hur farligt det är. Har läst vetenskapliga artiklar och pratat med flera läkare. Nervgift, ja, men väldigt utspätt och väldigt riskfritt. Används mycket inom vården för helt andra saker än rynkor och har fantastisk effekt.

Vet inte om jag är så ung längre, rent biologiskt :). Är över 30. Var mest vecket mellan ögonbrynen jag stört mig på och ville bli av med, och det är borta. Onödigt - antagligen, men ville testa.

Gott Nytt År på dig med Clementine, och grattis till nya kärleken. Jag håller tummarna!

Anonym sa...

Bra då är jag lugn... Är glad att du kan din molekylärbiologi!

Det är kul hur fel bild man kan ha. Jag har nog sett dig som 25, i min ålder. Men så var det inte. Ung är du dock... Men är du nöjd med resultatet så är inte jag den som är den!