torsdag, december 28, 2006

Middag hos bror

Ikväll var jag på middag hos min feta halvbror och hans lika matglada fru. Huset deras lyste på långt håll, likt ett dåligt horhus i utkanten av las Vegas. Entrén var överdådligt prydd med blinkande lampor i 7 olika färger och i trädgården stod deras söner med tändare och olagliga raketer. Vilket välkomnande!

Matglada frun erkände att hon gått lite överstyr med julpyndtet inne, men resultatet var ändå mer hemtrevligt än tacky. 4 gigantiska lådor med julpynt hade inte räckt, utan hon hade varit ”tvungen” att köpa nya saker för några tusenlappar i år med. Överallt lyste, blinkade och glittrade det, och små skålar med godsaker var utspridda i hela huset.

Det bjöds först på snacks… ostbågar, chèvre, fikon, kryddkorv, kaviar, starka drinkar osv. När farsan så småningom började bli på lyset och ifrågasatte om det skulle bli någon middag upplystes vi om att det skulle ta någon timme till, så vi fortsatte moffa i oss. Mätta och fulla bjöds vi tillslut till bords, och en fantastisk laxmiddag med gratinerad svamp och hummersås dukades fram tillsammans med ett mycket passande och alkoholhaltigt vitt vin. Mätt blev jag fort, men fortsatte tvinga i mig av ren artighet. När jag var nära att vomitera av blotta tanken på mat ställdes franska ostar och kex framför min näsa. På detta följde sedan efterrätt med sylt och grädde innan vi vaggade in i salongen där det bjöds på kaffe och oemotståndligt gott julgodis (choklad!). Detta ackompanjerades av brorsönernas årliga uppspelning på sina respektive instrument. Först ett trevande trombontutande, sedan 6-åringens fem senast inövade julvisor på gnisslande fiol. Rörande och roande.

På lyset, och mer än mätta, gav vi oss slutligen av hemåt. Morsan klagade i vanlig ordning på värdparets BMI (”herregud så tjocka de blivit!”), men fettet överskuggas ändå av den genuina glädje och trivsamma stämning man alltid känner i deras hus. Inte konstigt att de är så glada när de kan laga så god mat?! Och inte konstigt alls att de blir tjocka! Själv måste jag nu späka mig med vatten och sallad i två dygn om nyårsblåsan ska sitta som det är tänkt… Eller så får jag supa mig snygg på söndag. Satsar på en kombination så har jag helgarderad mig. Gäddhänget planerar jag att ta bort ikväll med 20 armhävningar. Niemas Problemas!

Inga kommentarer: