lördag, januari 06, 2007

Pasqua - när du får oväntat besök

Kvällen tar en oväntad vändning. Jag dricker sparsamt på middagen, tycker jag, men känner mig ändå lätt illamående när jag plikttroget går hem tidigt. Sätter mig framför datorn och jobbar i några timmar. Trots att jag är proppmätt efter middagen gör tvångstankar från magen att jag måste äta konstant, annars tänker den skicka ut innehållet uppåt, ut genom munnen, ut över tangentbordet. Så jag äter. Massor.

Kl 01.30 känner jag att att det nog är bäst att sluta jobba innan jag råkar fucka upp alltihopa. Jag är inte trött, men huvudet är vimsigt av vin och all mat. Bestämmer mig för att vara lite social och skickar iväg ett meddelande till S som är den enda online. Får svar från hans tjej. S jobbar tydligen natt, och hon har fest. Hon tycker att jag ska komma dit. Jag känner knappt henne. Men hon vill bjuda på vin. Hos henne finns även mitt ex nya tjej. Hon som alltid är så kylig mot mig. Som jag inte kan förmå mig att tycka om, även om jag försöker.

Kl 02 säger jag att klockan är mycket och att jag tvivlar på att det finns så mycket vin kvar i deras flaskor. Kom hit i stället, säger jag. Jag har vin. Jag är vaken. Jag vill ha nattbesök. Helt övertygad om att de ska titta på klockan och inse att man inte går till nån man knappt känner kl 02 och dricker vin. Inte när man är vuxen.

De är tydligen inte vuxna. Kvart över två plingar det på dörren och flickvännen och den kyliga ramlar in. Jag korkar upp vin. Tycker det är riktigt roligt. Jag ska göra ett försök att tycka om den kyliga. Igen. Bjuder henne på mycket vin. Och choklad. Nu borde hon väl smälta lite? Men nej, eller.. kanske lite. Men hon är fortfarande kall. Hon går hem efter två timmar och 4 glas.

Flickvännen är roligare. Hon är supersnygg men har en näsa som Gerald Depardieu. Vi pratar om livet, om att undvika vuxenfällan, om män, om mitt ex... Kl 05 säger hon åt mig på skarpen att jag måste sluta fylla på hennes glas och hon går hem på sina skyhöga klackar.

Idag skickade hon en middagsinbjudan. Jag borde bjuda på vin oftare.

Inga kommentarer: