torsdag, mars 01, 2007

Bakom fasaden

Det är så många hemligheter i kompiskretsen nu. I största förtroende får jag höra att det vackra paret gjort abort, att det glada skämtsamma paret går i terapi, att de som kallar sig soul-mates har slutat ha sex, att min vapendragare på singelfronten har regelbunden sex med en 10 år äldre gift man...

Plötsligt har det blivit så viktigt att hålla skenet uppe. Mitt i karriären, på toppen i livet, då ska allt vara perfekt. Eftersom jag inte bryr mig om att hålla något sken uppe får jag höra historierna och ser sprickorna. Jag blir inte lika chockad som andra när fasader rämnar och ingenting visar sig vara som alla trott. Jag blir bara chockad över att så många orkar nicka och le så länge, utan att ge en glimt av sin tuffa situation. Kanske är det mindre smärtsamt då, om man inte bara ljuger för andra, utan även för sig själv.

Inga kommentarer: