måndag, juli 07, 2008

Koll på kroppen

"Det känns liksom som en fläkt surrar i kroppen" säger den överviktige mannen på akutmottagningen och fortsätter. "Jag har en holistisk syn på det här förstår du, allt hänger ihop, och nu tror jag att det har blivit lite felkopplingar som gör att allt ovanför midjan fungerar lite sämre än vanligt." Jag hummar till svar, rynkar pannan och ber honom precisera sina symtom lite.

"Ja, till exempel tog de nyss tempen i armhålan på mig, och den var 36,4! Jag som alltid har 36,7. Så då är det ju inte konstigt att det sticker lite i armarna för syret tar sig ju inte ut dit hela vägen, om kroppen är för kall menar jag."

Jag försöker översätta hans ord i mer verkliga termer och sammanfattar "så det snurrar i huvudet och sticker i armarna?"
"Njae, det mer brummar i hela kroppen av den där fläkten."
"Ok... något annat?"
"joo, jag blir lite trött om jag går en kilometer, frugan klagar på mig, men jag får inte ont eller blir andfådd... jag har bara liksom ingen lust att gå längre. Det måste ha med de här felkopplingarna att göra."


Jag blundar och räknar till tio. Hoppas att jag ska vakna, men tyvärr sitter han kvar framför mig. Då övergår jag till social anamnes och frågar vad han jobbar med.

"Jo, jag är lärare, högstadielärare. Men det hade du kanske redan förstått. Jag har ju ganska bra koll på det här med kroppen om man säger så".

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha :-)

Anonym sa...

HAHAH! Det här var ju lätt ett av de absolut bästa inläggen på länge...

Det finns ett bra citat som passar "Those who can't, teach".

Anonym sa...

Haha! Under hela min kandidattid har jag velat sätta ICD-koden F45.2; Hypokondri på någon, men aldrig vågat eftersom man ju aldrig är riktigt 100% säker. Här hade du verkligen chansen...