lördag, maj 23, 2009

Misslyckad

Förra tentan skrev jag näst bäst i klassen. (Superkandidaten hade alla rätt). Sen kuggade jag en dugga. Sen skrev jag alla rätt på en dugga. Och nu har jag kuggat en tenta. Tror jag.

Lite ojämn?

Jag var osäker på tentan när jag skrev den. Förstod inte riktigt frågorna, vad de var ute efter för svar. Chansade och gjorde mitt bästa. Förstod efteråt att jag gissat fel på alldeles för många frågor.

Post-tentadepression brukar jag få, i några timmar. Nu har den suttit i i snart en vecka. Katastroftankar, sömnproblem, nattliga svettningar, huvudvärk, koncentrationssvårigheter, irriterar mig på allt och alla, tappat matlusten, apati...
Så här illa brukar det verkligen inte vara!

Att misslyckas på en tenta är alltid jobbigt, men det är bara att ta nya tag. Gör om gör rätt! Problemet denna gång är att jag måste ta ledigt från jobbet för att skriva en omtenta. Och dessutom är tentan på den specialiteten där jag ska vikariera! Det känns otroligt pinsamt.

Jag har ändå tagit det här ångesttillfället i akt och testat vilka läkemedel som fungerar. Insomningstabletter är verkningslösa vid ångest-insomnia. Sobril fungerar däremot utmärkt. Betablockerare hjälper både mot skakningar, svettningar och svår, bultande huvudvärk. Så, se där. Man lär sig alltid något av sina misstag!

Jag försöker även med självterapi i form av yoga och förträngning. Det värsta som kan hända är ju ändå att jag blir ledig hela sommaren. Och det är väl inte så illa?

Inga kommentarer: