onsdag, juni 25, 2008

Det papperstunga sjukhuset

Idag på lunchen ställde jag några väl genomtänkta frågor angående studien jag pysslar med, och det verkade vara uppskattat. Alla vill hjälpa till och säger att det ska bli sååå intressant att se vad jag kommer fram till. Dessvärre börjar jag undra om jag kommer hinna få fram något resultat alls. De har föreslagit studieuppehåll i höst, så jag kan ägna mig helhjärtat åt forskningen... men det finns inte på kartan. Den tidskrävande datainsamlingen från pappersjournaler har direkt negativ effekt på livslusten. Att man fortfarande, 2008, har pappersjournaler på så många sjukhus i Sverige är helt sanslöst. Här har man dessutom inte infört E-recept (elektroniska), utan använder gamla hederliga handskrivna gula recept. Förlegat och oeffektivt.

En managementkonsult till Landstinget efterlyses!

Inga kommentarer: