tisdag, april 05, 2011

Slut på elände

Reflektionen i spegeln på Åhléns får mig att haja till. Herregud, vem är den där sorgliga, ihopsjunkna varelsen?

Hemma ställer jag mig på vågen. Höjer förvånat på ögonbrynen. Tar en noggran titt i spegeln och ryser. BMI 16 klär ingen. Tårarna börjar trilla, igen. Van nu. Så trött. Måste hinna vila innan jourpasset.

På akuten frågar sköterskan om tanken med mitt hektiska schema är att bränna ut mig. "Du är ju här jämt!" Jag rycker på axlarna. Ignorerar ångesten som försöker göra sig påmind.

Oro att göra fel, oro för patienter, oro för honom. Sömnlösa nätter. Bortglömd aptit.

Vi ses hemma hos honom. Han nickar till hej från soffan. Reser sig inte ens längre. Rycker på axlarna när jag frågar om middag. Vänder bort ansiktet när jag böjer mig fram för en puss. Jag sätter mig tungt. Tårar väller upp i ögonen och jag låter gråten komma. Han tar inte blicken från TVn. Efter en stund frågar han om jag är snuvig. När han inte får något svar ger han mig en snabb och tom blick. Sträcker sig sen efter fjärkontrollen och byter kanal.

Vi äter under tystnad. Somnar på var sin sida av sängen. Det är kallt på så många sätt.

Jag slutar höra av mig. Har inget kvar att ge. Han ringer inte heller. Dagarna blir till veckor. Akutslaveri byts mot lugnt avdelningsarbete. Jag återhämtar mig sakta med tablettinducerad sömn, långa samtal med fina vänner, mat.

Jag blir starkare. Rätar på ryggen. Återfinner livsglädjen.
Sen gör jag det jag måste.

Solo igen.

1 kommentar:

qifei2012 sa...

The alteration is very important given it means that 'microsoft' OGA will be more expensive funds than they preserve the agency, advocating that this OGA has actually been basically unsuccessful in its bristling strive was
Office 2010 key. the vast majority of Workplace individuals can't do without even more web along with pieces: This is not surprising, Place of work Good quality Advantage advantages was initially little
office 2010.
Microsoft Office 2010 Key