lördag, april 09, 2011

Långt borta

Tog ut all min jourkomp i tid och drog till en vän på andra sidan världen. Här blir jag bortskämd bland palmer och havsbrus. Äter tre rediga mål mat om dagen, sover som en stock hela nätterna, tränar på ett privat gym och låter solstrålar träffa min skräckbleka hud. Dessutom är konsumtion mitt nya ledord och det verkar fungera att investera sig ur kriser. Shoppinggudarna har varit barmhärtiga och sänt fantastiska affärer i min väg. Skor är min nya medicin!

Jag ringde honom innan jag åkte, men han svarade inte. Försökte få tag på honom i flera dagar. Skickade sms där jag allt mer desperat bad honom svara om han levde. Oron höll mig vaken i två dygn. Sen ringde jag hans jobb. Han svarade piggt efter två signaler. Blev förbannad. Så total brist på empati och respekt. Fick tag på hans bästa vän, snickaren. Sa att jag släpper nu. Måste gå vidare. Till min förvåning tyckte han att jag gjorde rätt. Han hade också släppt. Menade att han tröttnat på att bli ignorerad. Att vänner inte beter sig som han gör, sjuk eller ej.

Problemet är att jag inte kan släppa. Varje kväll dyker han upp bland virrvarret av tankar. Inte ens hans vänner orkar med honom. Han har isolerat sig totalt. Snickarn lovade visserligen att ringa hans jobb och be dem hålla ett öga på honom, men ändå. Borde vi inte göra mer? Hur hjälper man någon som inte vill bli hjälpt?

4 kommentarer:

dr never sa...

Jag kan helt omöjligt släppa. Men varje gång jag ens kommer i närheten av tanken på att göra det så är det något som känns skrämmande rätt med det.

Du säger att du inte kan släppa. Men har inte han släppt dig?

doktor solo sa...

Jo, det har du rätt i. Han verkar knappt minnas vem jag är. Hmm... hjälps inte. Drömmer ändå om honom varje natt.

Fast till viss del har jag släppt. Tror det var överlevnadsinstinkten som kickade in. Tur det. Nu gör inte alls lika ont längre. Bara skaver lite ibland.

Anonym sa...

Det trevliga med överlevnadsinstinkten är att när man mått illa tillräckligt länge så slutar man typ bry sig. Eller jag orkar inte mer åtminstone. Någonstans tar den eviga orken slut.

qifei2012 sa...

Microsoft Office 2010 is basically called the The new year Microsoft 'office' technological innovation
office 2010. This technique has become replaced instead by the model type, and yet is still extremely new to the industry
Office 2010 download. For this reason, various people today knowledge you have to possess Office 2010 invest in knowledge to make sure you navigate this software and uncover the most from it. This system was only for any little more than 1 year in the time frame Glass windows Vis appeared to be that can be found
Office 2010 key.
Microsoft Office 2010 Key