tisdag, november 06, 2007

Leker doktor

Jag går med en riktigt bra läkare nu. Han är inte bara kunnig, utan väldigt mån om att jag ska lära mig saker. Och enligt honom lär man sig bäst genom att leka själv och inte genom att titta på när andra leker.

Ständigt kastar han ur sig medicinska frågor som tvingar mig att tänka efter ordentligt. Han skickar iväg mig att lyssna på hjärtan och lungor och förhör sig noga om vad jag tycker mig ha hört. Mannen med förstoppning blir utsatt för en pr och på kvinnan med svår huvudvärk tar jag Lp. Konstigt att man kan känna sig så duktig av att ha stoppat upp ett finger i någons ändtarm och anat en prostataförstoring. Och trots att jag fick mycket hjälp med ryggmärgsprovet var jag nästintill euforisk efterråt.

Jag får producera mängder med daganteckningar och epikriser. Diktafonfobin är nästan helt botad, men helst skulle jag skriva allt direkt i stället för att prata in det i en mick.

Förresten har jag hört historier om kandidater som gör bort sig mer än jag. En kompis skrev RLS*3 i stället för orienterad*3 (=medvetandesänkt i stället för klar). En annan skrev att patienten har legat på USK i 2v (på undersköterska i stället för på UAS, uppsala akademiska sjukhus) Och i en journal kunde man läsa att patienten hade tydliga pettingödem (i stället för pittingödem). Undrar hur de såg ut...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, journalgrodor är alltid kul. Men fördelen när man har dikterat är ju att man oftast kan skylla ev fel på sekreterarna sen, och det är ju viss fördel. Fast säger man RLS 3 istället för orienterad x3 får så är det ju ens eget fel förstås. Kul att göra LP förresten, jag går termin 10 och har fortfarande inte lyckats komma åt att göra nån...*avundsjuk*

doktor solo sa...

Det e sant, att skylla på läkarsekreterarna är bekvämt och bra. :) Min mamma är också avundsjuk på LPn. Hon har jobbat som läkare i snart 30 år och har fortfarande inte gjort någon...

Linnea sa...

Okej att skylla ifrån er på oss läkarsekreterare men det är faktiskt ni läkare som står för anteckningen och det är ni som ska läsa igenom så allt stämmer innan ni signerar! Så jag tycker faktiskst inte bara man kan skylla på sekreterarna.

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk

Anonym sa...

Du verkar ju vara helt tappad människa. Sorgligt att du har möjlighet att äta i samma matsal som vi andra. Nä skärpning. Ta bort denna skit och gåvidare