söndag, april 19, 2009

Kongress

Studien jag jobbade och slet med i somras ska snart presenteras på en stor kongress. Jag fick ett mail med ett abstract som två av klinikens överläkare skrivit ihop. Det var det sämsta abstractet jag läst, så jag skrev om skiten och skickade tillbaka det med en notering om att jag gjort några "mindre ändringar". Nu står mitt namn som första författare och det är tydligen jag som ska göra en poster och presentera studien för Sveriges elit inom området!

Med betald kongress, resa, finhotell och två bankettmiddagar tackade jag givetvis ja till erbjudandet om att få åka med. Nu har jag insett att det inte var helt gratis. Det kommer kosta tid och ångest. Hur gör man en poster? Hur ser en poster ut? Vad ska jag säga? Och det värsta; vad ska jag ha på mig?!

Ändå ser jag verkligen fram emot äventyret. Det blir lärorikt, lyxigt och en prydnad i cv:t. Dessutom kanske det finns någon trevlig mcDreamy eller mcSteamy att vila ögonen på. Eller kroppen. Oh, så jag skulle behöva lite action.

Kanske skulle man skriva "ledig" på namnbrickan för att förenkla det hela? Enligt dr E är det oerhört lättraggat på dylika tillställningar. Framförallt om man kan tänka sig en sängkamrat med guldring på dig IV dx.

För att min täckmantel som flitig, forskningsintresserad student ska hålla måste jag nog ta tag i det där med affischen nu. Några tips?

6 kommentarer:

PiaL sa...

Ah...konferenser. Skitskoj, om du frågar mig. Och ännu roligare om det inbegriper resa till annat land. Som semester fast arbeta.

Ang poster...googla, så hittar du säkert något. Men viktigast, tycker jag iallafall, är att inte ha för mycket text, och att du ska ha mycket större typsnitt än vad du tror. Vissa konferenser har postermallar på sin hemsida som man ska använda. Kolla där. I värsta fall kan jag fixa fram en mall till dig att utgå ifrån.

Jonas sa...

jag pluggar design, jag kan göra den åt dig.

Fredrik sa...

Konferenser är fantastiskt roliga, särskilt om de som whynja säger, är belägna i andra länder.

Poster tycker jag är enklast att göra i Illustrator. Annars går de ganska bra att göra i Powerpoint. Håll den enkel, kort och koncis. Det är väl vad jag kan tipsa om.

PiaL sa...

I allmänhet är det enklare och snabbare att göra postrar i powerpoint, men det man ska vara medveten om då, till skillnad från om man använder Illustrator eller något annat program där bilderna blir vektorbaserade, är att färgerna man ser på skärmen ofta blir annorlunda när postern trycks. Och bilderna kan bli pixliga när man drar upp dem i storlek.

Jonas sa...

Eller så gör jag den åt dig, och så blir det den första konferenspostern som ser snygg ut.

Man kan ju för guds skull inte göra en poster i PowerPoint, då kan man ju lika gärna göra det i Word!

doktor solo sa...

Tusen tack för alla kommentarer!

Whynja & Doktoranden: Tyvärr är den inte i något annat land, men i en annan del av landet. Jag ser det som semester :)

Jonas: Tack! Vilket erbjudande! Kanske hade jag nappat om inte saker och ting blivit som de blev...
Kan jag ta en raincheck?