söndag, november 02, 2008

Läkaryrket = glamoröst?

Överläkaren hedjade oss i korridoren och meddelade leende att 2:ans magproblem berodde på ett fekalom*.
”Det är nog bra om du fixar det innan lunch”, sa han till underläkaren, som direkt nickade mot mig och garvade.
”Visst är det härligt med sjukhushierarki” sa överläkaren och gav mig en klapp på axeln innan han gick.
”Varsågod” sa underläkaren, ”det är bara att sätta igång och gräva”. Sen gick han fnissande därifrån.

När jag stod där med fingrarna bokstavligen i skiten såg jag plötsligt mig själv utifrån och slogs av att det verkligen är helt sjuka grejer man gör på dagarna. Sen förträngde jag äckelkänslorna och återgick till min uppgift. Det var inte helt lätt, men patienten och läkarna blev väldigt nöjda när det äntligen var klart. Min lunch smakade dock inte så gott som den borde gjort den dagen.

*Fekalom=stor förhårdnad som består av bajs. Behandlas ofta genom att avföringsklumparna plockas ut med fingrarna.

3 kommentarer:

Jonas sa...

Fyfan.

Fredrik sa...

Det är som jag brukar säga. Att bli läkare är lika charmerande som att lukta på en bajskorv och springa omkring i en pyjamas all sizes fit no one.

Författaren: Dag Ståhle sa...

Hej Jag har gjort min analys. Du är galen vilket är bra för det är enda vettiga sättet att klara sig i den här världen ...

Dessutom skull det vara hemskt roligt att spöa dig i bowling.

ps: Jag behöver inte din tjänst om penisförstoring ..., OCH jag är inte indian, det skulle jag aldrig våga vara de är väl alkooooholllllisterrrr?

http://wwwdagstaahle.blogspot.com/2008_10_01_archive.html

dag ståhle